הקדמה: עולם השיווק עבר שינוי מהותי בשנים האחרונות, בייחוד לאחר המעבר למילניום הנוכחי. הקידמה מתדפקת על דלתות רבות וגוררת את מנהלי החברות בתעשיות השונות להרחיב, לפתח ולתקצב מחדש את מחלקות המחקר הפיתוח. על מנת לעמוד בהצלחה באתגרים השונים, חייבות החברות להעירך באופן שונה בעיסקי הB2B למצבים חדשים כגון: איכות סביבה, מיצוב מחדש, חדירה לשווקים מתפתחים, פוקוס תעשייתי, וכמובן שיפור מתמיד בביצועי שוק ומחקר שוק. בסדרת המאמרים הקרובה נעמוד מקרוב על עשרת הטרנדים השיווקים של השנים הקרובות בתפיסת המיקרו, וההשפעות האפשריות על התעשיות הגלובליות השונות.
רואים רחוק - רואים ירוק
שוק ירוק הוא לא רק כינוי או באז. התפיסה הכוללת מביאה את העולם לגבולות חדשים ואיכפתיות גלובלית. כל מדינה רואה עצמה כחלק מתפיסה עולמית כוללת שלא כבעבר. האחריות התעשיתית והחברתית פרצה גבולות ולכן כל מדינה מתקדמת רואה עצמה לקוחת חלק פעיל בשמירה על איכות הסביבה העולמית. כפועל יוצא של האחריות הבינלאומית והלאומית גם יחד, פועלות חברות תעשיתיות רבות למען אותה מטרה - מטרה ששווה הון עתק. חברות רבות בעולם לוקחות חלק פעיל מאוד בשמירה על איכות הסביבה, שיפור המצב הקיים והבטחת עתיד טוב יותר לאורך שנים. חברות אלה מנסות למצב את עצמן כתורמות פעילות לאיכות הסביבה, או במילים אחרות להפוך לשם נרדם לשומרות הסף החדשות של העולם האחראיות לאיכות החיים בעולם. אחריות כבדה, אך שכר נכבד בצידה.
חברות תעשיתיות כמו בואינג, ג'נרל אלקטריק, סימנס, הן דוגמאות לחברות B2B שביססו את האסטרטגיה הנוכחית שלהן על איכות סביבה וידידותיות כלפי כדור הארץ ותושביו. אותן חברות מזרימות מיליונים לתוכניות השיווק והאסטרטגיה שלהן, על מנת למצב עצמן כמובילות בתחומן, הן בסקטור בו הן פועלות והן בתחום האחריות החברתית העולמית. לדוגמא, ג'נרל אלקטריק ביססה את האסטרטגיה הכוללת שלה על המונח: "Ecomagination" שמבטא בעצם פלטפורמה ידידותית לסביבה הכוללת מוצרים ותהליכי ייצור המחוייבים בראש ובראשונה לטבע ולסביבה. המטרה המוצהרת של החברה מוסטת מהתחום העיסקי-פיננסי האינדיבידואלי שמטרתו לייצר יותר כסף ויותר הכנסות ממכירות לחברה למטרה של אחריות חברתית אשר לה אין גבולות כספיים. מיותר לציין, כי מטרות כל חברה נשארות, בדיוק כמו בעבר, מיקסום רווחים והתייעלות פיננסית, אך מטרות אילו מודחקות הצידה ואת מקומן תופסת האסטרטגיה השיווקית החדשה.
מצד שני, הצרכנים אשר מושפעים מהמדיות השונות, המשדרות איכות סביבה בילתי פוסקת, מבינים כיום שישנה עדיפות לרכוש מוצרי איכות סביבה, כחלק מהאחריות הגלובלית אליה מכוונים. הצרכנים מודרכים פירסומית לחשוב שהחברות הגדולות והמובילות מוותרות כיום על נתח רווחים משמעותי למען איכות הסביבה, ועל הצרכן לתת את חלקו ולהעדיף מוצרים אילו על פני אחרים. למחיר לכאורה אין משמעות בשל האחריות הגלובלית המוטלת על כל אחד ואחד מאיתנו. אותו מחיר "לא משמעותי" תורם כמובן לאותה מטרה חבויה של מיקסום רווחים, בדיוק כמו מבעבר, אלא שהחברות מעדיפות שלא להחצין את הפרטים האילו, בדיוק באותה מידה בה מצניעים הצרכנים את העובדה שלא תמיד ירכשו עם את המוצר הכי ירוק על המדף כאשר מחירו ירקיע שחקים. אך, חשוב לציין כי לאורך זמן, מספר הולך וגדל של צרכנים יבינו (גם אם לא יישמו זאת באופן מלא) את חשיבות איכות הסביבה וחשיבות רכישת מוצרים ידידותיים לסביבה.
ציטוט מדבריו של ג'ים גרגורי מנכ"ל אחת מחברות הייעוץ המובילות בעולם: "חל שינוי מהותי בתפיסת היצרנים והצרכנים כאחד. מוצרים בעלי תפיסה של איכות סביבה ומוצרים ידידותיים לסביבה שינו גם את תפיסת העולם של הפירסומאים. איכות הסביבה הופכת היום לחלק בילתי נפרד מהעולם בו אנו חיים, האופן בו אנו קונים את המוצרים, האופן בו המוצרים מיוצרים, והתפיסה הכוללת של מוצרים אילו בחיינו."
לסיכום: העובדה שחברת ענק כמו ג'נרל אלקטריק מובילה מהפכה בתחום איכות הסביבה, ומורידה מאור הזרקורים מטרות כגון, גידול, מכירות ורווחיות, מרמזת לנו על הבאות. אין ספק שמספר הולך וגדל של חברות בעולם, כל חברה בתחומה ישנו את התפיסה השיווקית/אסטרטגית כוללת לצבע הנכון. אך בשל הסיבה שמוביל שוק יש רק אחד, התחרות בכל סקטור תהיה קשה, ובעתיד הלא רחוק נוכל לראות מאמצים שיווקים חובקי עולם של חברות שונות הטוענות לכתר.
המאמר הבא בסדרה יעסוק כמתבקש
ב"גלובליזציה" - הטרנד שפורץ כל גבול. המאמר ידון בין היתר באספקטים השונים שמספקת הסביבה הגלובלית לחברות השונות ובתרומתן להעצמת הכלכלה המקומית, ניהול סיכונים, מיתוג בינלאומי, ופיתוח אסטרטגיה גלובלית.
רואים רחוק - רואים ירוק
שוק ירוק הוא לא רק כינוי או באז. התפיסה הכוללת מביאה את העולם לגבולות חדשים ואיכפתיות גלובלית. כל מדינה רואה עצמה כחלק מתפיסה עולמית כוללת שלא כבעבר. האחריות התעשיתית והחברתית פרצה גבולות ולכן כל מדינה מתקדמת רואה עצמה לקוחת חלק פעיל בשמירה על איכות הסביבה העולמית. כפועל יוצא של האחריות הבינלאומית והלאומית גם יחד, פועלות חברות תעשיתיות רבות למען אותה מטרה - מטרה ששווה הון עתק. חברות רבות בעולם לוקחות חלק פעיל מאוד בשמירה על איכות הסביבה, שיפור המצב הקיים והבטחת עתיד טוב יותר לאורך שנים. חברות אלה מנסות למצב את עצמן כתורמות פעילות לאיכות הסביבה, או במילים אחרות להפוך לשם נרדם לשומרות הסף החדשות של העולם האחראיות לאיכות החיים בעולם. אחריות כבדה, אך שכר נכבד בצידה.
חברות תעשיתיות כמו בואינג, ג'נרל אלקטריק, סימנס, הן דוגמאות לחברות B2B שביססו את האסטרטגיה הנוכחית שלהן על איכות סביבה וידידותיות כלפי כדור הארץ ותושביו. אותן חברות מזרימות מיליונים לתוכניות השיווק והאסטרטגיה שלהן, על מנת למצב עצמן כמובילות בתחומן, הן בסקטור בו הן פועלות והן בתחום האחריות החברתית העולמית. לדוגמא, ג'נרל אלקטריק ביססה את האסטרטגיה הכוללת שלה על המונח: "Ecomagination" שמבטא בעצם פלטפורמה ידידותית לסביבה הכוללת מוצרים ותהליכי ייצור המחוייבים בראש ובראשונה לטבע ולסביבה. המטרה המוצהרת של החברה מוסטת מהתחום העיסקי-פיננסי האינדיבידואלי שמטרתו לייצר יותר כסף ויותר הכנסות ממכירות לחברה למטרה של אחריות חברתית אשר לה אין גבולות כספיים. מיותר לציין, כי מטרות כל חברה נשארות, בדיוק כמו בעבר, מיקסום רווחים והתייעלות פיננסית, אך מטרות אילו מודחקות הצידה ואת מקומן תופסת האסטרטגיה השיווקית החדשה.
מצד שני, הצרכנים אשר מושפעים מהמדיות השונות, המשדרות איכות סביבה בילתי פוסקת, מבינים כיום שישנה עדיפות לרכוש מוצרי איכות סביבה, כחלק מהאחריות הגלובלית אליה מכוונים. הצרכנים מודרכים פירסומית לחשוב שהחברות הגדולות והמובילות מוותרות כיום על נתח רווחים משמעותי למען איכות הסביבה, ועל הצרכן לתת את חלקו ולהעדיף מוצרים אילו על פני אחרים. למחיר לכאורה אין משמעות בשל האחריות הגלובלית המוטלת על כל אחד ואחד מאיתנו. אותו מחיר "לא משמעותי" תורם כמובן לאותה מטרה חבויה של מיקסום רווחים, בדיוק כמו מבעבר, אלא שהחברות מעדיפות שלא להחצין את הפרטים האילו, בדיוק באותה מידה בה מצניעים הצרכנים את העובדה שלא תמיד ירכשו עם את המוצר הכי ירוק על המדף כאשר מחירו ירקיע שחקים. אך, חשוב לציין כי לאורך זמן, מספר הולך וגדל של צרכנים יבינו (גם אם לא יישמו זאת באופן מלא) את חשיבות איכות הסביבה וחשיבות רכישת מוצרים ידידותיים לסביבה.
ציטוט מדבריו של ג'ים גרגורי מנכ"ל אחת מחברות הייעוץ המובילות בעולם: "חל שינוי מהותי בתפיסת היצרנים והצרכנים כאחד. מוצרים בעלי תפיסה של איכות סביבה ומוצרים ידידותיים לסביבה שינו גם את תפיסת העולם של הפירסומאים. איכות הסביבה הופכת היום לחלק בילתי נפרד מהעולם בו אנו חיים, האופן בו אנו קונים את המוצרים, האופן בו המוצרים מיוצרים, והתפיסה הכוללת של מוצרים אילו בחיינו."
לסיכום: העובדה שחברת ענק כמו ג'נרל אלקטריק מובילה מהפכה בתחום איכות הסביבה, ומורידה מאור הזרקורים מטרות כגון, גידול, מכירות ורווחיות, מרמזת לנו על הבאות. אין ספק שמספר הולך וגדל של חברות בעולם, כל חברה בתחומה ישנו את התפיסה השיווקית/אסטרטגית כוללת לצבע הנכון. אך בשל הסיבה שמוביל שוק יש רק אחד, התחרות בכל סקטור תהיה קשה, ובעתיד הלא רחוק נוכל לראות מאמצים שיווקים חובקי עולם של חברות שונות הטוענות לכתר.
המאמר הבא בסדרה יעסוק כמתבקש
ב"גלובליזציה" - הטרנד שפורץ כל גבול. המאמר ידון בין היתר באספקטים השונים שמספקת הסביבה הגלובלית לחברות השונות ובתרומתן להעצמת הכלכלה המקומית, ניהול סיכונים, מיתוג בינלאומי, ופיתוח אסטרטגיה גלובלית.
Dr. Oren Dayan
School of Management Sciences
Nelson Mandela Metropolitan University
PO Box 77 000
PORT ELIZABETH
6031
South Africa
oren@dayan.me
School of Management Sciences
Nelson Mandela Metropolitan University
PO Box 77 000
PORT ELIZABETH
6031
South Africa
oren@dayan.me